Jenis Kasut Sukan

1.0 Boot



boot merupakan kasut yang digunakan oleh pemain bola sepak dalam permainan bola sepak. Boot ini digunakan dalam permainan bola sepak kerana kasut tersebut direka khas dengan tapak yang tajam serta keras yang sesuai dengan padang rumput. kasut ini juga direka khas untuk pemain bola sepak kerana material yang digunakan ialah kain yang lembut serta diletakkan span di dalam kasut tersebut. hal ini bagi memastikan pemain berada dalam keadaan yang selesa ketika bermain bola sepak.



2.0 Kasut Futsal


Reka bentuk kasut futsal lebih kurang boot. Hal ini kerana kasut ini digunakan bagi menendang bola sama fungsi dengan bola sepak. Walaubagaimanapun,tapak kasut futsal rata. Hal ini kerana futsal dimainkan di gelanggang futsal manakala bola sepak dimainkan di padang rumput.

3.0 Kasut Badminton

Kasut badminton selalunya dikeluarkan oleh syarikat copter dan juga yonex. Kasut ini lebih ringan berbanding kasut futsal dan boot. reka bentuk kasut ini lebih lebah berbanding kasut futsal kerana kasut ini digunakan di gelanggang. bunga kasut ini juga lebih banyak kerana ingin menambah lagi geseran bagi mengelakkan pemain licin ketika smash shuttlecock.

4.0 Spike

Spike ini digunakan oleh pemain olahraga. Spike ini direka khas dengan bentuk lebih panjang. tapak kasut pula diletakkan paku iaitu spike di hadapan bagi meningkatkan lagi geseran antara kasut dan juga track. hal ini akan membantuk pemain olahraga bagi meningkatkan kelajuan kerana kasut yang direka khas ini tidak akan melicinkan kaki mereka.


Comments

Popular posts from this blog

Fakulti Ekonomi dan Pengurusan Ukm

Suksis Ukm